Usein kysytyt kysymykset

Onko kuvaaminen ilmasta turvallista? 

Rehellinen vastaus on: kun sen tekee oikein, se on melko turvallista. Kuten muussakin ’liikenteessä’ – täysin turvallista siitä ei saa koskaan. Kuvauskopterin lennättämisessä on tietyt riskinsä, sillä kyseessä on elektroniikkaan erittäin vahvasti perustuva laite. On mahdollista, että ihminen tekee ohjausvirheen, mutta sen lisäksi on mahdollista, että tekniikka voi pettää. Tällöin yleensä painovoima jossain muodossaan hoitaa loput. Siitä syystä lennot on aina suunniteltava niin turvalliseksi kuin mahdollista. On myös tiedostettava lentokaluston, sekä sään aiheuttamat rajat ja uskallettava keskeyttää lentäminen, mikäli tilanne käy vaaralliseksi.

Miten ihmiset suhtautuvat kuvauskoptereihin?

Pääosin hyvin, mutta samalla erittäin ihmetellen. Suurin osa ei ilmeisesti ole koskaan ennen nähnyt vastaavia laitteita, sillä niin paljon ne aiheuttavat kysymyksiä. Erityisesti miespuoliset paikalle sattuvat henkilöt ovat erittäin kiinnostuneita kyseisten laitteiden tekniikasta ja käyttömahdollisuuksista. Jos olemme kuvaamassa jotain erityistä ja keskittymistä vaativaa, joutuu välillä jopa olemaan hieman tyly (mutta ystävällisesti), jotta saa itse työn tehtyä turvallisesti.

Voitteko lentää sateella?

Teknisesti voimme, mutta yleensä emme niin tee. Kuvauskopterit perustuvat erilaisiin elektroniikkaosiin ja ne eivät pidä vedestä.

Kuinka kauan voitte lentää yhdellä akulla?

Riippuen paljon kulloisessakin työssä käyttämästämme kopterista mutta vaihtelee välillä 10-25 min / per akku

Näettekö te kuvaamanne kohteen maasta vai ”ammutteko summassa”?

Nähdään. Meillä on käytössä videolinkkijärjestelmät, jotka lähettävät kopterista kuvaa ohjaimessa kiinni olevaan monitoriin. Ei summassa kuvaamisesta tulisi yhtään mitään.

Miten se kuva on noin tasaista?

Kaikissa videokuvauskopterissamme on käytössä kuvanvakaajat, joka tasaavat kopterin liikkeitä ja pitävat horisontin suorassa. Kuvasta poistuu tällöin tärinä ja kuva näyttää – no, hyvältä 🙂

Kuinka korkealle tuo nousee? 

Klassinen vastaus tähän on, että kunnes akku loppuu, sitten se putoaa. Oikea vastaus sen sijaan on, että 150 metriä olisi se suotava maksimi korkeus. Tämä sen takia, että normioloissa lentokoneet eivät lennä tuon alapuolella. Tuo 150 metriäkin on jo melkoinen korkeus – puiden latvat ovat tyypillisesti noin 30 metrin korkeudessa. Verrokkina kerrottakoot, että Näsinneula on 168metriä korkea.