ilmakuvaus – Mitä se on?

Ilmakuvaus – perusteet:

seurakuntakoti - laukaa

Laukaan uusi seurakuntakoti

Ilmakuvaus on yksinkertaisesti ilmasta otettuja valokuvia tai videoita. Ilmakuvaus suoritetaan yleensä jonkinlaisesta radio-ohjattavasta pienoishelikopterista siten että sitä ohjataan maan päältä jonkun ihmisen toimesta. Koptereita on hyvin erilaisia ja eri kokoisia – vähän käyttäjän mieltymysten mukaan. Kopteria voi operoida joko yhden tai kahden miehen voimin. Yleensä jos mukana on kaksi ihmistä operoi toinen pelkästään kameraa toisen keskittyessä lentämiseen. Ilmakuvaaminen on siitä hienoa, että se avaa maailmaan ihan uudenlaisen näkökulman ja siitä syystä se sopiikin erittäin hyvin myös kaupallisiin mainoskuvauksiin: myytävät talot, vuokrattavat lomamökit, vauriotarkastukset, kauniit puutarhat ja vaikkapa kohteet jonne ihmisellä ei ole mitään asiaa ovat vihdoin saavutettavissamme.

Mihin ilmakuvaus soveltuu:

Kuntotarkistuskuvaus: Petäjäveden vanhan kirkon tapuli

Kuntotarkistuskuvaus: Petäjäveden vanhan kirkon tapuli

Ilmakuvaus soveltuu kohteisiin, joissa kuvaa halutaan saada korkealta tai kohde on jostain muusta syystä paikassa, johon on hankala päästä. Yleisimpiä kuvauskohteitamme ovat erilaiset kiinteistöt joista otetaan joku ’taulukuvia’, mutta lisääntyvissä määrin teemme myös rakennekuvauksia joissa jonkun kohteen kunto halutaan tarkistaa kuvan tai videon avulla ennen korjaustoimien aloittamista. Yleisin rakennusten kuvauskorkeus on noin 30 metriä. Ilman erillistä lupaa paikalliselta lennonjohdolta voimme nousta kuitenkin aina 150 metrin korkeuteen saakka.

Ilmakuvaus – teknologia:

ilmakuvaus onnistuu myös hämärällä: Sokos Hotelli Paviljonki, Jyväskylä

ilmakuvaus onnistuu myös hämärällä: Sokos Hotelli Paviljonki, Jyväskylä

Ilmakuvauskopterit koostuvat komponenteista joista tärkein on Flight Controller eli lentotietokonekone.

Kyseessä on noin tulitikkuaskin kokoinen laatikko, joka kon

trolloi kopterin toimintaa. Muita kuvauskopterin peruskomponentteja ovat runko, moottorinohjaimet eli escit, radiovastaanottimet, videolähetin, GPS-antenni sekä tietysti moottorit itsessään. Kuvauskoptereissa moottoreiden määrä vaihtelee neljän ja kahdeksan välillä. Lentotietokone on kopterin sielu: se pitää sisällään mikroprosessoreita jotka hoitavat kopterin ilmassa pysymisen. Lentotietokoneella on jatkuva tieto kopterin kallistuskulmasta ja kallistustiedon perusteella tietokone säätelee moottoreille menevää tehoa jotta kopteri pysyy ilmassa. Kuvauskopteri kuten eivät muutkaan kopterit ei leiju itsestään eli sillä ei ole kantavuutta vaan kopterin ilmassa pitämiseen tarvitaan aktiivista moottorin nostetta.

Ilmakuvauskoptereita ohjataan radiolähettimellä, joiden yleisin lähetystaajuus on 2.4Ghz. Ammattiradiolähettimien kantama on noin parin kilometrin luokkaa, joka on huomattavasti enemmän kuin koskaan on käytännössä on tarvetta.

Ilmakuvauskoptereiden komponentteja voi ihmetellä enemmän osoitteesta: helipal.com

Ilmakuvaus – turvallisuus:

Kuten kaikki tekniset laitteet, myös ilmakuvauskopteri voi rikkoontua ja tähän tulee aina varautua koptereilla lennettäessä. Ilmakuvaajat.fi toimii vastuullisesti noudattaen Trafin turvallisuusohjeita. Ennen kuvausta käymme asiakkaan kanssa lävitse kuvaustilanteen ja siihen mahdollisesti liittyvät turvallisuusriskit. Emme lennätä koneitamme suoraan yleisöjoukon päällä muuta kuin hallituissa poikkeustilanteissa. Tällainen poikkeustilanne voi olla esimerkiksi musiikkivideon kuvaukset, jossa kaikki koneen alla olevat henkilöt ovat tilanteen tasalla.